Aantekeningen bij de Bijbel
Vragen, overdenkingen en achtergronden over de Bijbel,
welke resulteren in allerlei aantekeningen.
SV | En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn. |
Steph | και δωσω σοι τας κλεισ της βασιλειας των ουρανων και ο εαν δησης επι της γης εσται δεδεμενον εν τοις ουρανοις και ο εαν λυσης επι της γης εσται λελυμενον εν τοις ουρανοις
|
Trans. | kai dōsō soi tas kleis̱ tēs basileias tōn ouranōn kai o ean dēsēs epi tēs gēs estai dedemenon en tois ouranois kai o ean lysēs epi tēs gēs estai lelymenon en tois ouranois |
Algemeen
Zie ook: Koninkrijk Gods, Sleutel, Sleutelgat
Mattheus 18:18, Johannes 20:22
Aantekeningen
En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
- sleutelen van het Koninkrijk der hemelen, 1) Waarschijnlijk staan de sleutels voor de gerechtelijke autoriteit, die de rentmeesters van koningen uitoefenden in de oude wereld (Jes. 22:15, 22; Opb. 1:18; 3:7), zij konden mensen toegang verlenen tot de koning, maar ook bepaalde privileges geven. Petrus krijgt volgens die analogie dan de sleutels van het Koninkrijk der hemelen, dit zien we in het vervolg waar Petrus de bevoegdheid krijgt om zaken te verbieden of toe te staan; 2) Volgens de Heidelbergse Catechismus zou het gaan om: "De verkondiging des heiligen evangelies en de christelijke ban of uitsluiting uit de christelijke gemeente, door welke twee stukken het hemelrijk de gelovigen opengedaan en de ongelovigen toegesloten wordt." (Vraag 83). 3) De traditionele opvatting dat Petrus als deurwachter aan de paarlen poorten van de hemel zou staan is gebaseerd op de interpretatie dat het "Koninkrijk der hemelen" op het hiernamaals slaat en niet dat Petrus hier op aarde de mensen op het koninkrijk moet wijzen.
- binden ... ontbinden ... ontbonden, Terminologie uit de traditie van de Schriftgeleerden; "Binden" betekent dan verbieden; "ontbinden" = toestaan. We zien dat deze terminologie volledig aansluit met de bevoegdheid die Petrus (en anderen, cf. Mat. 18:18; Hand. 14:27) krijgt.
Vertaalnotities
Zie hier voor een verklaring van de gebruikte coderingen.
Zie hier over het gebruik van de interlineair.
βασιλειας
van het Koninkrijk
δεδεμενον
gij zult binden
λελυμενον
gij ontbinden zult
|
En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
____
- δώσω σοι א B* C2 f1 33 pc copsa(ms) copmae copbo(pt) copfay WH NR CEI Riv TILC Nv NM; καὶ δώσω σοι B2 C* C E F G K (L) W Y Π f13 28 565 700 892 Byz syrh copbo(pt) Eusebius ς ND Dio; δώσω δὲ σοι Θ 0281 (33) 1424 pc (syrh(mg)) copsa(mss) copbo(pt); σοι δώσω D itff1 Didymus
- κλεῖδας א* B* L W Θ pc; κλεῖς א2 B2 C D f1 f13 Byz ς
- Lacune in minuscule 69, δ 505 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 144-145): Mat. 1:1-18:15;
- Lacune in minuscule 261, ε 282 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 173): Mat. 10:21-11:1; 14:25-19:21; Luk. 24:39-53; Joh. 20:15-21:19;
- Lacune in minuscule 264, ε 284 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 173): Mat. 1:1-7:14; 14:31-15:24; 15:37-16:24; 17:8-18:7; Luk. 18:17-30; Joh. 5:23-36; 6:69-7:12; 21:23-25;
- Lacune in minuscule 353, A210 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 182): Mat. 15:30-16:23; Joh. 21:24;
- Lacune in minuscule 396, ε 217 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 185-186): Mat. 1:1-23:27;
- Lacune in minuscule 416, ε 422 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 187-188): Mat. 1:1-25:36; 26:17-27:17; 27:35-Mark. 2:25; Joh. 18:8-21:25;
Koop nu
Commentaar
Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!