Goddelijke raadsvergadering

Zie ook: God, Godheid, zonen Gods,

Een Goddelijke raadsvergadering is een bijeenkomst van godheden waarover een god van een hoger niveau de leiding heeft. In de Bijbel is het God die met zijn hemelse leger samenkomt.

Inhoud

Bijbel

In de Bijbel komen we een aantal teksten tegen waar God een raadsvergadering houdt. Als eerste zien we in Job dat de zonen Gods bij de Heere komen, waaronder ook satan (Job 1:6; 2:1; cf. Job 15:15 voor een derde mogelijke verwijzing). Terwijl in de Psalmen we lezen dat "God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden" (Ps. 82:1) en iets verder dat deze goden zullen sterven als mensen (Ps. 82:6-7), waarbij het opmerkelijk is dat Jezus deze goden laat slaan op de Joden (Joh. 10:34).

De profeet Micha heeft een visioen "Ik zag den HEERE, zittende op Zijn troon, en al het hemelse heir, staande aan Zijn rechter- en Zijn linkerhand" (1 Kon. 22:19; 2 Kron. 18:18). De profeet Jesaja komt in een troonzaal om de besluiten van een Goddelijke raadsvergadering bij te wonen (Jes. 6).

In Daniël lezen we dat er tronen worden gezet en dat de Oude van Dagen zich op één van die zet (Dan. 7:9), interessant is dat hier een Zoon des Mensen wordt genoemd (Dan. 7:13) die voor deze raad verschijnt. Een soortgelijke beschrijving vinden we vervolgens in Openbaring (Opb. 1:14; 19:11-12) en waaruit dan zou blijken dat God en Jezus Christus dezelfde zijn.

Tot slot komen we de uitdrukking "rechterstoel van Christus" tegen (Rom. 14:10; 2 Cor. 5:10) waar een ieder zich voor Hem moet verantwoorden.


Overig

Bij de Sumeriërs werd deze Goddelijke raadsvergadering een Ukkin genoemd en in het Akkadisch getranslitereerd als Puḫru of Puḫrum.


Christendom

Bij sommige sektarische bewegingen, zoals de Nieuwe Apostolische Reformatie (NAR) en het welvaartsevangelie, meent men dat als er problemen en verdrukkingen zijn men een beroep kan doen op deze Goddelijke raadsvergadering (Engels: Courts of Heaven). Dit idee is door Robert Henderson verzonnen en in diverse van zijn boeken uitgewerkt. Hij baseert zijn idee op "Een vurige rivier vloeide, en ging van voor Hem uit, duizendmaal duizenden dienden Hem, en tien duizendmaal tien duizenden stonden voor Hem; het gericht zette zich, en de boeken werden geopend" (Dan. 7:10) en "En ik zag den hemel geopend; en ziet, een wit paard, en Die op hetzelve zat, was genaamd Getrouw en Waarachtig, en Hij oordeelt en voert krijg in gerechtigheid" (Opb. 19:11). Henderson betoogt dat "Satan is before the throne of God seeking to present evidence in the courts as to why we are disqualified from what is in our books. He wants to stop us, at any cost, from stepping into the destinies written about us in our books. It is our job to answer these accusations and silence them so that God has the legal right to grant us what is written in our books. When this occurs we fulfill our life’s destiny and God’s Kingdom purposes are done." (R. Henderson, p. 65-66).

Daarnaast wordt meermalen betoogt dat deze problemen en verdrukking veroorzaakt worden door "what my forefathers had done" en daarvoor berouw moeten hebben (R. Henderson, p. 95). Als we Bijbelteksten als Nehemia 1:5-7 en Daniël 9:1-17 lezen dan valt op dat Daniël noch Nehemia "berouw hebben" voor andere mensen. Zij benoemen de zonden van anderen. Zij verklaren dat zij en anderen in Israël overtredingen hebben begaan. Ze maken geen excuus voor hun zonden. Ze vragen beiden God om zich te ontfermen over zichzelf en het volk van Israël. Maar dat is niet hetzelfde als "berouw hebben" voor de zonden van anderen (Sam Storms, 30 dec. 2020).

Verder zien we dat dit soort bewegingen voorbij gaan aan het feit dat Christus de overheden en machten reeds aan het kruis heeft ontmanteld (Col. 2:15). Terwijl Jezus zegt "In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen" (Joh. 16:33) en daarom Paulus betoogt dat als we gaan deelnemen aan de heerlijkheid van Christus, dan ook aan Zijn lijden (Rom.  8:17ev.). Bovendien hebben christenen de wetenschap dat als zij Jezus volgen zij tegenstand van de duivel mogen verwachten (1 Petr. 5:8-9) en die geen plaats moeten geven (Ef. 4:27) en de reden dat we de geestelijke wapenrusting moeten aantrekken (Ef. 6:11-18; cf. Rom. 6:13; 2 Cor. 10:4; 1 Thes. 5:8).

Vanwege de hier bovengenoemde teksten zien critici van deze leer het dan ook als een vorm van eisege, omdat "Henderson inserts into biblical texts his personal theological concepts" (Sam Storms, 30 dec. 2020; Brad Jersak, 26 aug. 2021).


Aangemaakt 27 november 2020, laatst bijgewerkt 28 mei 2023


Koop nu

Commentaar

Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!